onsdag 19 september 2012

Om den bokcirkel som flytt

Min fullständiga skepsis mot allt som är nytt märks ibland. Jag tror inte på att någon vill se eller höra på något jag gjort, i synnerhet inte någon som inte känner mig. Jag kan heller inte förstå att nystartade tidningar någonsin skulle kunna gå bra.

Både Dostojevskij och Eliot talar om den outbildade bondens skepsis inför allt som är nytt, och en stark känsla av att allt som inte blir vid det gamla det kommer innebära någon slags försämring för den vanliga människan.

Kanske är den norrländska bonden djupare rotade inom mig än jag trott, för så känner jag nu inför P1s lansering av Lundströms bokradio som ersättning av mitt älskade program P1s bokcirkel. Var tog djupläsningen vägen, var tog de intima diskussionerna, hjälpen att ta sig igenom böcker man verkligen hade tänkt sig att läsa – nån gång då man iddes? Jag får verkligen anstränga mig i mitt konservativa hjärta, och citera min far: "Det skulle ju också kunna gå bra."

För det skulle ju också kunna bli bra.

1 kommentar:

  1. Men det är ju också, inte istället! Det måste man väl gilla? Mer bokradio åt folket?

    SvaraRadera